شمال نیوز : یکی از بنیادیترین و اثرگذارترین مناسبتهای دینی برای ما شیعیان، قطع یقین مراسم و مناسک فاطمیه است، نکوداشت فاطمیه و سخن گفتن از اتفاقات و مسائلی که ایام عزاداری فاطمیه را رقم زده است، در اصل جبران مافات و یا فرهنگ سازی برای نگاهبانی پیش دستانه از دستاوردهای بزرگی مانند عید العظمای غدیر خم است که به واسطه غفلت عظیم امت، در نشست ولایت ستیزانه و قدرت طلبانه سقیفه بنی ساعده از چنگ مسلمانان و مشخصا از شیعیان و معتقدان به ولایت امیرالمؤمنین (ع) پس از غروب خورشید رسالت، ربوده شده و رفته رفته به چالشی بدل شده است که واقعه عاشورا با همه عظمت و ابعادش، یکی از قربانیان انحراف صورت گرفته از اصل دین نبوی (ص) است!
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل
مصوبه و خروجی سقیفه بنی ساعده مصداق بارز همان اولین خشت کجی است که نتیجه اش احداث بنای دیوار کج تا ثریاست و عدم درک درست دغدغههای حضرت فاطمه زهرا (س) در اعتراض به غصب جایگاه ولایت توسط کسانی که جامه ولایت به تن آنها یا تنگ و یا گشاد و یا دارای هر دو نقصان بوده، این جایگاه آسمانی را زمینی کرده و جامعه را از نعمت ولایت محروم و اسلام را از حقیقت قرآنی اش مهجور ساختند.
تفسیر به رأی نهضت اعتراضی و ولایت خواهی حضرت فاطمه (س) به سلطنت گرایی و همسر نوازی و قدرت طلبی، نابخشودنیترین ستم و گناهی است که در حق آن اولین شهیده راه ولایت روا داشته اند.
فاطمیه اولین مرزبندیهای داخلی در بین صفوف مسلمین بخصوص تعیین تکلیف در برابر خواص و عنوان داران و همراهان دیروز پیامبر (ص) است که در برههای دیگر به سفارشات نبوی پشت پا زده و در یک جابجایی تدریجی، اما بدون بازگشت، از جبهه حق به جبهه باطل نقل مکان نمودند.
فاطمیه نشان داد که میتوان در صفوف خودی ها، غیرخودیهایی را شناسایی کرد که بر خلاف دشمنان آشکار، از رو شمشیر نمیزنند، بلکه از پشت به قلب خودیها خنجر فرو میکنند.
فاطمیه، پدیدهای بصیرت محور است که میتواند با معیارهای الهی، گرگ را در لباس میش شناسایی کند و جامعه را از سقوط حتمی نجات دهد.
فاطمیه دژی است که توسط حضرت صدیقه طاهره (س) مجاهدانه و یک تنه در برابر نفسانیات سقیفه بنی ساعده بنا شده و بنیانگذار جهاد تبیین و روشنگری پس از ارتحال جانگداز پیامبر گرامی اسلام (ص) است و طی آن ضمن ایستادگی در برابر مطالبات ظالمانه خواص به انحراف رفته مستقر در سقیفه بنی ساعده، میدانیترین روشنگری را با مراجعه خانه به خانه و توجیه و یادآوری نفر به نفر، رقم زده و فریادها و نالهها و گریهها و خطبهها را با هم تلفیق کرده، تأثیرگذارترین پیوند عاطفی را بین بیت الاحزان و مسجد شریف نبوی برقرار کرده و در این راه سنگینترین تاوانها را داده و اسناد این تاوان دهی را از جمله میتوان در درب نیم سوخته و سقط محسن شش ماهه و کبودی صورت و بازو و شکستگی پهلو به نظاره نشست.
اگر فاطمیه نبود، دشمن پنداری دوست نماها ممکن نبود و هرگز نمی شد با پدیده خطرناک نفوذ و انحراف خواص مقابله کرد؛ اگر فاطمیه نبود، پایان دادن خونین به فتنه خوارج هم توجیه نداشت و افکار عمومی در فرایندی جوسالارانه جای جلاد و شهید را عوض میکرد.
فاطمیه، خط مقدم تشخیص حق از باطل است و از پدیده کسانی که کلمه حق بر زبانشان جاری میکنند، اما اراده باطل دارند، پرده برداری و رونمایی میکند و مانع از استمرار خوشنامی نفاق پیشگان باطل اندیشی میشود که برای توجیه مواضع انحرافی جدیدشان، از سوابق خویش وام گرفته و هنوز خودشان را خودیتر از خودیها معرفی میکنند.
اگر با روشنگریهای فاطمیه بیدار و هشیار نشویم.
اگر اشکها و هشدارهای فاطمی را نادیده بگیریم.
اگر از خانه نشینی ۲۵ ساله امام علی (ع) به اغماض بگذریم.
اگر بر درب نیم سوخته بیت مولا و نیز بر کتف بسته و بیعت اجباری و خشن آن امام همام در ایام فاطمیه بصیرانه ننالیم.
اگر بر چادر خاکی حضرت فاطمه (س) مویه نکنیم.
اگر از سقط محسن شش ماهه عبرت نگیریم.
اگر بر علت عدم استقبال مردم مدینه از زهرا (س) و فریادها وگله هایش تمرکز نکنیم.
اگر به مقام زهرا (س) نپردازیم و خودمان را برای روزهای مبادای فاطمی نسازیم.
اگر خشونت اعمال شده بر ریحانةالنبی را تجزیه و تحلیل نکرده و تعمیم ندهیم قطعا باید به انتظار عاشوراهای دیگر بنشینیم و از این رو در حلقه تکرار عاشوراهای زمان، روزی در دفاع مقدس، روزی در فتنه جنگ مسلحانه گروهک ها، روزی در فتنههای مخملی، روزی دیگر در دفاع از حرم و امروز هم در غزه، شاهد پیدایش کربلاها و عاشوراهای زمانه خویشیم.
همه این اتفاقات تلخ به این خاطر تجدید میشوند که ما در فهم فاطمیه فعالانه عمل نکرده و از جهاد تبیین فاطمی، کمتر آموخته ایم، جهاد تبیین فاطمی، بستر اجتماعی برای فرهنگ سازی، رفع شبهات، پاسخ به ابهامات، خنثی کردن شایعات، جلوگیری از انحرافات، شناسایی ترفندها، پایان دادن به مظلوم نماییها و روشن کردن فضاهای تاریک است.
فاطمیه هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ رسالت، مقدم بر سایر مصائب از جمله عاشورای حسینی است و از این رو فاطمیه را مادر عاشورا و زیباتر از آن یعنی ام المصائب میدانند و همه حوادث و تاریخ سازیهای پس از فاطمیه، قطعا شعبهای از قیام فاطمیه است و ریشهای ترین مبارزه و ماندگارترین ایستادگی و مقاومت، به فاطمیه بر میگردد، همانگونه که شجاعت امام مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و عاشورایش، متأثر همزمان از حق طلبیهای علی و فاطمه است.
رسانه ملی که یکی از رسالتهایش تنویر افکار عمومی و غفلت زدایی تاریخی است، به درستی و با درک جامع از فاطمیه، تحلیل محتوا کرده و فاطمیه را خط مقدم شعائرگرایی خود تلقی کرده و اگر چه وسیعترین پردازشها را متوجه پدیده استثنایی تاریخ یعنی عاشورا میکند، اما عمیقترین نگاهها را به فاطمیه میدوزاند تا معلوم کند که دریاها با همه وسعت و پهناهای خویش، فرزندان رودخانههای باریکی هستند که در درازای نقش آفرینیهای خود، پدیدآورنده دریاها و سایر پهنههای گسترده آبی مثل اقیانوس هایند.
در فراز پایانی باید اشاره کنم که ما علاوه بر تاریخ پیمایی و حادثه خوانی، بشدت نیازمند درک درست مقام عرشی حضرت فاطمه (س) و فداکاریهای مظلومانه و شجاعانه ایشان در راه دفاع از ولایت و بازگرداندن ولی امر مسلمین به جایگاه خلافت هستیم و از این رو باید به بازتحلیل سلسله مبارزات آن بانوی بزرگ پرداخته و از جمله خطبههای آن حضرت بخصوص خطبه حکیمانه اش برای خواص در مسجد شریف نبوی را تفسیر کرده و محققانه به درک منظورهای پنهان واژه به واژه این خطبه بپردازیم که آیت الله جوادی آملی، بلاغت این تک خطبه را با کل بلاغت نهج البلاغه امام علی (س) برابر میداند
رسانه ملی ایقان دارد که همواره جامعه آبستن سقیفههای حق ستیز علیه غدیر و جلوههای ولایی غدیر با حضور و میدانداری خوش سابقههای استحاله شده، نفوذی ها، پشیمان ها، قربانیان جنگ نرم، تشنگان قدرت و وابستگان به اندیشههای انحرافی است که به هر بهانهای عقده گشایی کرده و در صدد تکرار فریب افکار عمومی و فاصله اندازی آنها با، ولی امر هستند.
در پایان لازم به ذکر میدانم که طبق حدیث سلسلةالذهب امام رضا (ع)، نظر به اینکه جایگاه و مصداق ولایت، شرط شروط همه نشانههای ایمانی ماست و با توجه به اینکه فاطمیه، اختصاصا مختص دفاع از ولایت، مبارزه با غاصبان این جایگاه و فدا شدن در این سنگر است، طبعا اساسیترین موضعگیری در راستای حفظ نظام ولایی است، بدون تردید مهمترین رویکرد و به عبارتی خط مقدم همه مناسبتهای مذهبی و دینی است، همانگونه که غدیر، عیدالعظمی و عیدالاکبر ما شیعیان تلقی می شود.
ما در فاطمیه، از غدیر دفاع کرده و حتی شهدای غدیری را بر دستهایمان تشییع میکنیم و با احیای فرهنگ غدیر و دادن تاوانهای غدیری بودن، مقدمه استقرار نظام ولایی را به امامت حضرت ولی عصر (عج) پایه ریزی کرده و عصر انتظار را با ولایت مطلقه فقیه تا عصر ظهور رهسپار میشویم.